آربیتراژ (Arbitrage) چیست و چه کاربردی دارد؟

آربیتراژ (Arbitrage) چیست و چه کاربردی دارد؟

در سرمایه‌گذاری‌های ارزی، استراتژی معروف به آربیتراژ به معامله گران اجازه می‌دهد با خرید و فروش همزمان یک اوراق بهادار، کالا یا ارز یکسان در دو بازار مختلف، سود خود را تضمین کنند. در حقیقت آربیتراژ زمانی اتفاق می‌افتد که اوراق بهادار در یک بازار خریداری شود و همزمان در بازار دیگری به قیمت بالاتر فروخته شود.

تفاوت موقت قیمت یک دارایی بین دو بازار به معامله گران اجازه می‌دهد تا سود خود را تضمین کنند. معامله گران اغلب سعی می‌کنند از فرصت آربیتراژ با خرید سهام در یک ارز خارجی استفاده کنند، جایی که قیمت سهم هنوز با نرخ نوسان ارز تعدیل نشده است. با توجه به سود تضمین شده در این معامله، آربیتراژ به عنوان یک فعالیت نسبتاً کم خطر در نظر گرفته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با آربیتاژ و انواع آن آشنا شوید.

آربیتراژ (Arbitrage) چیست؟

آربیتراژ عمل خرید یک اوراق بهادار در یک بازار و فروش همزمان آن در بازار دیگر با قیمت بالاتر را توصیف می‌کند. در نتیجه Arbitrage سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا از تفاوت موقت در قیمت هر سهم سود ببرند. استراتژی آربیتراژ را می‌توان در بسیاری از بازار‌ها، از جمله بازار‌های معاملات سهام و بازار‌های معاملات ارزی استفاده کرد اگر یک ارز، کالا یا اوراق بهادار – یا حتی یک جفت کفش ورزشی کمیاب – در دو بازار جداگانه قیمت‌های متفاوتی داشته باشد، معامله‌گران نسخه ارزان‌تر را می‌خرند و سپس آن را به قیمت بالاتر می‌فروشند تا درآمد کسب کنند.

مطالبی که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید
معرفی بهترین بروکر برای خرید سهام خارجی

در بازار سهام، معامله‌گران از فرصت‌های آربیتراژ با خرید سهام در یک ارز خارجی استفاده می‌کنند که قیمت سهام آن هنوز با نرخ مبادله که در نوسان دائمی است، تنظیم نشده است. بنابراین قیمت سهام در ارز خارجی در مقایسه با قیمت در بورس داخلی کمتر ارزش‌گذاری شده است. این تفاوت، معامله‌گر را در جهت برداشت سود از این تفاوت قیمت قرار می‌دهد. اگرچه ممکن است این معامله برای یک مبتدی پیچیده به نظر برسد، معاملات آربیتراژ کاملاً ساده هستند و کم خطر در نظر گرفته می‌شوند.

مثال آربیتراژ زیر را در نظر بگیرید:

TD Bank (TD) هم در بورس اوراق بهادار تورنتو (TSX) و هم در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) معامله می‌کند.

ابتدا فرض می‌کنیم که سهام با قیمت ۶۳.۵۰ دلار کانادا در TSX و ۴۷.۰۰ دلار آمریکا در NYSE معامله می‌شود. در مرحله بعد، نرخ مبادله USD/CAD را ۱.۳۷ دلار فرض کنید، به این معنی که یک دلار آمریکا برابر با ۱.۳۷ دلار کانادا است. بنابراین، با استفاده از قیمت سهام ما از دو بازار، سهم ۴۷ دلار آمریکا باید برابر با ۶۴.۳۹ دلار کانادا در TSX باشد. اما اینطور نیست؛ قیمت فعلی در بورس تورنتو کمتر است.

تحت این مجموعه از شرایط، یک معامله‌گر می‌تواند سهام TD را در TSX به قیمت ۶۳.۵۰ دلار کانادا خریداری کند و همزمان همان اوراق بهادار را در NYSE به قیمت ۴۷.۰۰ دلار آمریکا بفروشد. با در نظر گرفتن نرخ ارز، ارزش معادل هر سهم باید ۶۴.۳۹ دلار کانادا باشد. در نهایت معامله‌گر برای این معامله سودی معادل ۰.۸۹ دلار به ازای هر سهم (۶۴.۳۹ تا ۶۳.۵۰ دلار) به دست می‌آورد.

بنابراین آربیتراژ یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن یک سرمایه‌گذار به طور همزمان یک دارایی را در بازار‌های مختلف خرید و فروش می‌کند تا از اختلاف قیمت استفاده کند و سود ایجاد کند. در حالی که تفاوت قیمت‌ها معمولاً کوچک و کوتاه مدت است، زمانی که بازده در حجم زیاد ضرب شود می‌تواند چشمگیر باشد. آربیتراژ معمولاً توسط سرمایه‌گذاران صندوق‌های تأمینی و سایر سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود.

آشنایی با انواع آربیتراژ

انواع مختلفی از آربیتراژ وجود دارد، از جمله آربیتراژ خالص، آربیتراژ ادغامی و آربیتراژ قابل تبدیل. در ادامه هر یک از این انواع را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱- آربیتراژ خالص

آربیتراژ خالص به استراتژی سرمایه‌گذاری فوق اشاره دارد که در آن یک سرمایه‌گذار به طور همزمان یک اوراق بهادار را در بازار‌های مختلف خریداری و به فروش می‌رساند تا از تفاوت قیمت‌ها استفاده کند. به این ترتیب، اصطلاحات « آربیتراژ » و « آبیتراژ خالص » اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان در چندین بازار خرید و فروش کرد. هر زمان که یک دارایی در چندین بازار معامله می‌شود، ممکن است قیمت‌ها به طور موقت از یکدیگر پیشی بگیرند. زمانی که این اختلاف قیمت وجود داشته باشد آربیتراژ خالص امکان‌پذیر می‌شود.

به عنوان مثال، تصور کنید یک شرکت چند ملیتی بزرگ سهام خود را در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و بورس لندن فهرست می‌کند. در NYSE قیمت آن ۱.۰۵ دلار و در بورس لندن ۱.۱۰ دلار است. اگر یک سرمایه‌گذار آن را به قیمت ۱.۰۵ دلار بخرد و آن را به قیمت ۱.۱۰ دلار بفروشد، سود کمی به ازای هر سهم ( پنج سنت ) خواهد داشت. بنابراین آربیتراژ خالص در مواردی امکان‌پذیر است که نرخ ارز خارجی منجر به اختلاف قیمت، هر چند کوچک، شود.

در نهایت، آربیتراژ خالص استراتژی است که در آن سرمایه‌گذار از نقص‌های موجود بازار استفاده می‌کند. البته با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن فزاینده تجارت، استفاده از این سناریو‌ها دشوارتر شده است، زیرا اکنون می‌توان خطا‌های قیمت‌گذاری را به سرعت شناسایی و برطرف کرد. این بدان معناست که پتانسیل آربیتراژ خالص به یک اتفاق نادر تبدیل شده است.

۲- آربیتراژ ادغامی

آربیتراژ ادغام، که به آن « آربیتراژ ریسک » نیز گفته می‌شود، نوعی آربیتراژ مربوط به نهاد‌های ادغام شده است.

به طور کلی، ادغام از دو طرف تشکیل می‌شود: شرکت خریدار و شرکت خریداری شده. اگر شرکت خریداری شده نظر یک نهاد سهامی عام باشد، شرکت خریدار باید سهم باقیمانده شرکت مذکور را خریداری کند. در بیشتر موارد، این مبلغ در زمان خریداری نسبت به قیمت در زمان اعلام، بیشتر است که منجر به سود برای سهامداران می‌شود. بنابراین با عمومی شدن خبر معامله، معامله گرانی که به دنبال سود بردن از معامله هستند، سهام شرکت مورد نظر را خریداری می‌کنند و آن را در زمان خریداری توسط شرکت خریدار با قیمت بالا‌تر می‌فروشند.

به عنوان یک مثال فرضی، فرض کنید که شرکت A با قیمت ۸۰ دلار به ازای هر سهم معامله می‌شود و موافقت می‌کند که توسط شرکت B با قیمت تماماً نقدی ۱۰۰ دلار برای هر سهم خریداری شود. در نتیجه، قیمت سهام آن به سرعت به ۹۵ دلار می‌رسد و انتظار می‌رود که معامله در حدود شش ماه آینده تکمیل شود. اگر اکنون سهام را به قیمت ۹۵ دلار خریداری کنید و معامله طبق توافق بسته شود، به ازای هر سهم ۵ دلار سود خواهید داشت.

در یک مثال واقعی در‌آوریل ۲۰۲۲، بافت سهام عظیمی در اکتیویژن بلیزارد از طریق سبد سهام برکشایر هاتاوی جمع شد و به طور خاص اعلام شد که این یک بازی آربیتراژ ادغامی است. در زمانی که این موضوع فاش شد، Activision با حدود ۷۵ دلار به ازای هر سهم معامله می‌شد، در حالی که مایکروسافت با خرید نقدی شرکت به مبلغ ۹۵ دلار به ازای هر سهم موافقت کرده بود.

در ابتدایی‌ترین شکل، آربیتراژ ادغام شامل سرمایه‌گذاری می‌شود که معامله‌گر سهام شرکت مورد نظر را با قیمت تخفیف‌خورده آن خریداری می‌کند و پس از انجام معامله سود می‌برد. با این حال، اشکال دیگری از آربیتراژ ادغام وجود دارد. برای مثال، سرمایه‌گذاری که معتقد است معامله ممکن است شکست بخورد، ممکن است سهام شرکت هدف را به صورت شورت خریداری کند.

هنگام ارزیابی فرصت آربیتراژ ادغام باید چند فاکتور مهم را در نظر گرفت. مهمتر از همه، ارزیابی احتمال انجام معامله است. آیا ممکن است شرکت خریدار برای بستن قرارداد با مشکلی در زمینه تأمین مالی مواجه شود؟ آیا ممکن است تنظیم‌کننده‌ها معامله را به دلیل نگرانی‌های موجود کنسل کنند؟ علاوه بر این چنین معاملاتی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییر شرایط بازار یا امتناع از معامله توسط نهاد‌های نظارتی در برخی از کشور‌ها مانند کمیسیون تجارت فدرال (FTC) یا وزارت دادگستری (DOJ) با شکست مواجه شوند.

بنابراین برخلاف دیگر اشکال آربیتراژ، اختلاف قیمت در آربیتراژ ادغام از قبل آشکار نیست. هیچ تضمینی برای به دست آوردن سود بدون ریسک وجود ندارد. بلکه معامله گران شرط‌بندی می‌کنند که ممکن است تحقق یابد. انجام آربیتراژ ادغام به این معنی است که شما باید پول خود را برای مدت زمان طولانی‌تری قفل کنید و همچنین ریسک عدم تحقق ادغام را بپذیرید، یا ممکن است نتوانید سهام خود را به ارزشی که مد نظر دارید، بفروشید.

۳- آربیتراژ مثلثی

یک دیگر از انواع آربیتراژ، آربیتراژ مثلثی است. علت نامگذاری آن به مثلثی این است که شما در این نوع معاله باید سه دارایی را با هم معاوضه کنید. در اولینئ مرحله باید دارایی‌های اول و دوم را با هم معامله کنید. در مرحله بعدی دارای دوم ر ا با دارای سوم معامله می‌کنید. و سپس دوباره دارایی سوم را با دارایی اول معامله می‌کنید تا به نقطه اول بازگردید. مانند سایر آربیتراژ‌ها شما در شرایطی از این معامله‌ها استفاده می‌کنید که امکان کسب سود از اختلاف قیمت در این معامله‌ها وجود داشته باشد.

با این حال در این استراتژی منحصربه‌فرد، تفاوت‌های بین نرخ‌های دارایی یا ارز بسیار ناچیز است و شما را ملزم می‌کند که مقادیر بسیار زیادی پول را تبدیل کنید تا سود‌های کوچکی کسب کنید.

۴- آربیتراژ آماری

اگر بخواهیم یکی از انواع آربیتراژ را به عنوان تخصصی‌ترین نوع آربیتراژ معرفی کنیم، آن آربیتراژ آماری است. در این نوع آربیتراژ شما با کمک معادلات پیچیه ریاضی معاملات خود را انجام می‌دهید. این معادلات با توجه به نابهنجاری‌های موجود بین چند دارایی انجام می‌شوند. با توجه به پیچیدگی زیاد معادلات معمولاً افراد از ربات معامله‌گر برای انجدم این معاملات استفاده می‌کنند. این ربات‌ها سرعت زیادی دارند و چندین معامله را ظرف چند ثانیه به انجام می‌رسانند.

۵- آربیتراژ خرده فروشی

آربیتراژ خرده فروشی نمونه‌ای از آربیتراژ است که همه می‌توانند فوراً آن را درک کنند. این ساده‌ترین نوع آربیتراژ است. وقتی کالای محبوبی وجود دارد – مثلاً یک اسباب‌بازی جدید داغ، یک جفت کفش ورزشی کمیاب یا یک تلفن همراه جدید – مردم آن را در یک بازار می‌خرند (شاید یک فروشگاه فیزیکی) و سپس در بازار دیگری (شاید آنلاین) می‌فروشند. با این روش می‌توانید خیلی سریع سود کنید.

این یک استراتژی کلاسیک است که به خوبی اصول اولیه آربیتراژ را نشان می‌دهد. خریدار خطرات ناشی از به دست آوردن موجودی و عدم اطمینان از اینکه آیا قادر به فروش آن به قیمتی است که انتظارش را داشت، می‌پذیرد. اما سود این نوع آربیتراژ می‌تواند بسیار زیاد باشد!

۶- آربیتراژ در بازار‌های فارکس

بازار ارز بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است و برای استراتژی‌های آربیتراژ آماده است. از آنجایی که تمام معاملات فارکس در خارج از بورس (OTC) از طریق شبکه جهانی بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی انجام می‌شود، ماهیت غیرمتمرکز این بازار گاهی اوقات منجر به اختلاف قیمت می‌شود.

علاوه بر این، نرخ ارز به طور مداوم بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است، بنابراین عدم تطابق قیمت موقتی رایج است. همچنین نقدینگی زیادی در بازار ارز وجود دارد، به این معنی که انجام معاملات برای استراتژی آربیتراژ آسان است. همه این دلایل باعث می‌شود که آربیتراژ به طور گسترده در معاملات فارکس مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، برای استفاده از این فرصت‌ها، احتمالاً به ابزار‌های بسیار تخصصی، دسترسی به داده‌های دقیق و بی‌درنگ قیمت ارز و یک حساب حاشیه‌ای برای تقویت بازده خود نیاز دارید.

آربیتراژ در رمزارز‌ها و علت اختلاف ارز‌های دیجیتال

کریپتو آربیتراژ یکی از روش‌هایی است که معامله گران برای سرمایه‌گذاری از تفاوت قیمت ارز‌های دیجیتال در صرافی‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل نوسانات قیمت ارز‌های دیجیتال، عدم تعادل در عرضه و تقاضای آن و روش‌های متفاوت قیمت‌گذاری، معاملاتی که در آن استفاده می‌شود گاهی با قیمت پایین‌تری در یک صرافی خریداری می‌شود و برای کسب سود با قیمت بالاتر در صرافی دیگر فروخته می‌شود.

فرصت‌ها و ریسک‌های آربیتراژ ارز‌های دیجیتال

از جمله فرصت‌های آربیتراژ ارز دیجیتال این است که معامله‌گران می‌توانند پس از شناسایی تفاوت قیمت ارز‌های دیجیتال در صرافی‌ها، بازدهی فوری کسب کنند. بسته به نوع روش آربیتراژ، حتی مبتدیان در کریپتو نیز می‌توانند شروع به کسب سود کنند. همچنین معامله گران می‌توانند از تفاوت قیمت ارز‌های دیجیتال در صرافی‌های واقع در مناطق مختلف استفاده کنند و ربات‌های خودکار می‌توانند بیشتر تحلیل‌ها و نظارت بر آربیتراژ کریپتو را به طور مؤثر انجام دهند، اما هزینه این ربات‌ها معمولاً بالا است.

مطالبی که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید
پراپ فرم چیست؛ مزایا و معایب پراپ تریدینگ

با این حال ریسک‌هایی هم برای این نوع آربیتراژ وجود دارد. به دلیل نوسانات زیاد قیمت ارز‌های دیجیتال و زمان صرف شده برای انتقال بین صرافی‌ها ممکن است خطر ضرر افزایش پیدا کند. همچنین به دلیل ریسک کم، سود حاصل از روش آربیتراژ معمولاً بازده کمتری دارد. علاوه بر اینکه معامله‌گران باید قوانین منطقه‌ای و امکان آربیتراژ کریپتو را در نظر بگیرند. این نوع آربیتراژ همچنین مستلزم نظارت مداوم بر تفاوت قیمت کریپتو‌ها در صرافی‌ها و محاسبه سود بر این اساس است و از آنجایی که اکثر روش‌های آربیتراژ بین دو یا چند صرافی اتفاق می‌افتد، تأخیر در برداشت و چالش‌های فنی ممکن است زیان‌هایی را به همراه داشته باشد.

ذکر این نکته لازم است که استفاده از این روش نیاز به راه‌اندازی حساب‌ها در چندین صرافی و داشتن یک راه‌اندازی کیف پول چندگانه دارد. در نهایت آربیتراژ کریپتو از کارمزد معاف نیست. صرافی‌های کریپتو هزینه‌های برداشت، هزینه‌های تبدیل و غیره را دریافت می‌کنند که در ازای آن می‌تواند حاشیه سود شما را به حداقل برساند.

چگونه از آربیتراژ کسب سود کنیم؟

برای کسب سود در آربیتراژ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

• شناسایی فرصت‌ها: مطالعه بازار‌های مالی و شناسایی تفاوت‌های قیمت بین دارایی‌های مختلف.

• انجام معاملات: پس از شناسایی فرصت آربیتراژ، با خرید و فروش دارایی‌ها به صورت همزمان یا متوالی در بازار‌های مختلف، سعی در بهره‌گیری از تفاوت قیمت‌ها را داشته باشید.

• مدیریت ریسک: استفاده از ابزار‌های مدیریت ریسک مانند استاپ لاس یا تریلینگ استاپ برای کاهش خطرات ممکنه در فرآیند آربیتراژ.• مانیتورینگ سریع: رصد مستمر قیمت‌ها و اقدام به فروش یا خرید دارایی‌ها در صورت تغییرات ناخواسته.

• بهبود مهارت‌ها: مطالعه و آموزش بیشتر در زمینه تحلیل تکنیکال و اقتصادی، می‌تواند به بهبود مهارت‌ها و بهره وری در آربیتراژ کمک کند.
باید به خاطر داشت که آربیتراژ فرصت مخاطره‌پذیری است و نیاز به مطالعه و تحلیل دقیق بازار‌ها دارد. همچنین، باید مطمئن شوید که قوانین مربوط به فعالیت‌های معاملاتی در بازار‌های مختلف را رعایت کنید.

ابزار‌های کاربردی برای آربیتراژ

از آنجایی که ما در یک معامله آربیتراژ به دنبال تصمیم‌گیری دقیق و سریع هستیم، دسترسی به انواع مختلفی از ابزار‌ها می‌تواند برای کمک به شما در تصمیم‌گیری سودآور باشد. در ادامه به معرفی برخی از بهترین ابزار‌های آربیتراژ واهیم پرداخت:

۱- نرم‌افزار منبع‌یابی محصول ( Product sourcing software )

این نوع ابزار به طور خودکار هزاران محصول را در تقریباً هر فروشگاه خرده فروشی آنلاینی که فکرش را بکنید مرتب می‌کند. به سادگی خرده‌فروش آنلاین را انتخاب کنید و معیار‌های محصول خود را وارد کنید، سپس نرم‌افزار محصولاتی را پیدا می‌کند که می‌توانید برای کسب سود در آمازون خریداری کنید.

۲- سایت‌های معامله ( Deal sites )

این منبع رایگان به فروشندگان کمک می‌کند تا معاملات خوب را در سراسر اینترنت پیدا کنند. اگر محصولی با تخفیف زیاد در سایت معامله پیدا کردید، همان محصول را در آمازون بررسی کنید. اگر تفاوت قیمت به اندازه کافی بزرگ وجود داشته باشد، ممکن است جایی برای سود وجود داشته باشد.

۳- افزونه‌های کروم

چند افزونه مختلف کروم برای فروشندگان در دسترس است تا به آسان‌تر کردن آربیتراژ آنلاین کمک کنند. این شامل افزونه‌های پولی و رایگان می‌شود.

۴- ماشین حساب‌های سود ( Profit calculators )

قبل از خرید یک محصول برای فروش مجدد آن، مطمئن شوید که می‌توانید از آن سود ببرید. ماشین حساب‌های سود، سود بالقوه شما را بر اساس قیمت فروش، قیمت خرید، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های مختلف نشان می‌دهد.

۵- ابزار‌های قیمت‌گذاری مجدد ( Repricing tools )

این ابزار‌ها به‌طور خودکار محصولات شما را بر اساس قیمت‌های سایر فروشندگان در یک لیست قیمت‌گذاری می‌کنند – بنابراین محصول شما رقابتی باقی می‌ماند. – با استفاده از تنظیمات و فیلتر‌های ابزار، می‌توانید لیست خود را با توجه به استراتژی خود مجدداً قیمت‌گذاری کنید.

به عنوان مثال، اگر شما و فروشنده دیگری محصولی را، با قیمت ۱۹. ۹۹ دلار فهرست کنید و از رقابت با آن قیمت خوشحال باشید، ابزار repricer شما نیازی به تغییر قیمت ندارد. اما اگر همان فروشنده قیمت خود را به ۱۸. ۹۹ دلار کاهش داد، اگر شما آن را برای انجام این کار تنظیم کنید، قیمت‌دهنده شما می‌تواند به‌طور خودکار قیمت شما را کاهش دهد تا رقابتی‌تر شود.

۶- ربات‌های آربیتراژ

می‌توانیم بگوییم که ربات‌ها محبوب‌ترین ابزار آربیتراژ در ایران هستند. در ادامئه به معرفی برخی از این ربات‌ها خواهیم پرداخت:

Coinrule: قابلیت‌های معاملاتی خودکار را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد معاملات را به صورت خودکار بر اساس شرایط از پیش تعریف شده انجام دهند. این اتوماسیون به صورت شبانه روزی کار می‌کند تا استراتژی‌هایی را که کاربران یا از ابتدا ایجاد کرده‌اند یا از بین بیش از ۲۰۰ استراتژی قالب موجود در پلتفرم انتخاب کرده‌اند، انجام دهد. همچنین این ربات به شما این امکان را می‌دهد تا ارز دیجیتال را بین ۱۰ صرافی ارز دیجیتال مختلف معامله انجام دهید.

Bitsgap: به معامله‌گران خود پیشنهاد می‌کند زمانی که قیمت در نوسان است و روند هنوز مشخص نیست، سود کسب کنند. GRID Bot بر اساس یک استراتژی شبکه معامله می‌کند. بنابراین، برای خرید و فروش بخش‌های ثابت دارایی‌ها در یک بازار، در نقاط تعادل بین قیمت‌های بالا و پایین سفارش می‌دهد.

 Cryptohopper: پلتفرمی است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به پرداختن به جنبه‌های فنی معامله، ارز‌های دیجیتال را معامله کنند. این پلتفرم از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل روند‌های بازار و تصمیم‌گیری خرید و فروش از طرف کاربر استفاده می‌کند.

Botsfolio: یک ربات معاملاتی رمزارز با تمرکز بر راحتی کاربر است.

 Gimmer: معاملات خودکار ارز‌های دیجیتال را ارائه می‌دهد که استفاده از آن سریع و آسان است. بدون توجه به سابقه یا تجربه آن‌ها در تجارت ارز‌های دیجیتال، برای همه قابل دسترسی است.

Quadency: به شما امکان می‌دهد وجوهی را برای تجارت با کارمزد پایین و قیمت‌های بهتر از طریق QUADX واریز کنید. از این دارایی‌ها برای اجرای معاملات توسط ربات‌ها، در حساب‌های صرافی شما که به Quadency شما متصل هستند، استفاده می‌شود.

نکات مهم در آربیتراژ ارز‌های دیجیتال

در ادامه به مهم‌ترین نکات معامله آربیتراژ خواهیم پرداخت:

• هنگام فکر کردن به فرصت‌های آربیتراژ، باید هزینه‌های تراکنش را در نظر بگیرید، زیرا اگر آن‌ها خیلی زیاد باشند، سود حاصل از معاملات را خنثی می‌کنند. به عنوان مثال، اگر کارمزد معامله از سود هر معامله بیشتر شود، هر گونه سودی را باطل می‌کند.

• اختلاف قیمت‌ها در بازار‌ها معمولاً کوچک است، بنابراین استراتژی‌های آربیتراژ فقط برای سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های قابل توجهی دارند، عملی است تا در یک معامله واحد سرمایه‌گذاری کنند.

• در عمل، گفتن عبارت آربیتراژ آسان‌تر از انجام آن است. بازار‌های مالی مدرن – مخصوصاً بازار ارز‌های دیجیتال – بسیار کارآمد هستند و تفاوت قیمت برای یک ارز به ندرت برای بیش از چند میلی ثانیه وجود دارد. اکثر معامله‌گران موفق آربیتراژ (یا آربیتراژورها) برای مؤسسات مالی بزرگ کار می‌کنند، زیرا آن‌ها سرمایه و سیستم‌های معاملاتی پیچیده‌ای را دارند که برای استفاده از فرصت‌هایی که به سرعت ناپدید می‌شوند، مورد نیاز هستند.

• قبل از هر نوع آربیتراژ در سبد خود، به خاطر داشته باشید که چیزی به نام استراتژی سرمایه‌گذاری تضمین شده وجود ندارد. هر سرمایه‌گذاری یا تجارتی مستلزم سطحی از ریسک است. هیچ تضمینی وجود ندارد که آربیتراژ ارز دیجیتال تا زمانی که پول واقعاً به حساب شما نرسیده انجام شود و اگر خرید و فروش همزمان دارایی‌ها در مبادلات مختلف برای سود آسان بود، همه این کار را انجام می‌دادند.

سؤالات متداول

کدام رمزارز‌ها مناسب آربیتراژ هستند؟

رمزارز‌های بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل  و بایننس کوین به عنوان رمزارز‌های مناسب آربیتراژ شناخته می‌شوند. این رمزارز‌ها به دلیل حجم معاملات بالا، پایداری نسبی و محبوبیت در بازار‌های مختلف، انتخاب مناسبی برای آربیتراژ هستند. اما قبل از هرگونه آربیتراژ لازم است بازار و شرایط فعلی آن را دقیقاً مورد بررسی قرار دهید و مشورت با متخصصان مالی حائز اهمیت است.

آیا آربیتراژ به صرفه است؟

برای موفقیت در آربیتراژ، نیاز به داشتن دانش و تجربه کافی در بازار‌های مالی و قیمت دارایی‌ها دارید، همچنین ریسک‌هایی همچون ریسک بازار، ریسک زمانی و ریسک عملیاتی وجود دارد که ممکن است منجر به کاهش سوددهی آربیتراژ شوند. بنابراین قبل از ورود به این حوزه، به مطالعه و بررسی دقیق نیاز دارید.

آیا آربیتراژ قانونی است؟

بله، آربیتراژ قانونی است بسیاری از سرمایه‌گذاران این نوع معاملات را دوست دارند زیرا نقدینگی خود را از دست نمی‌دهند و در یک لحظه معامله انجام می‌شود. همچنین در صورتی که این معامله‌ها تحت شایط لازم انجام شوند بسیار کم ریسک هستند.

آیا ممکن است در آربیتراژ پول از دست بدهید؟

شما می‌توانید پول خود را در آربیتراژ از دست بدهید. اگرچه آربیتراژ خالص باید بدون ریسک باشد و تفاوت قیمت‌ها معمولاً بسیار اندک است، هنوز احتمال ضرر برای آربیتراژ وجود دارد. با این حال حد ضرر و احتمال ضرر بسیار پایین است.

چه چیزی آربیتراژ را کم خطر می‌کند؟

آربیتراژ خالص و طبق اصول با ریسک کم (یا بدون ریسک) در نظر گرفته می‌شود. همچنین این صرفاً خرید در یک بازار و فروش در بازار دیگر است. و از آنجایی که تفاوت قیمت بسیار کم است، مقدار ریسک نیز معمولاً کم است. با این حال، آربیتراژ در دنیای واقعی معمولاً مستلزم معاملات با حجم بالا و همچنین سرمایه اهرمی، زمان‌بندی دقیق و سایر عواملی است که ممکن است ریسک را افزایش دهد.

جمع‌بندی

اگر همه بازار‌ها کاملاً یکسان بودند و ارز خارجی وجود نداشت، دیگر هیچ فرصت آربیتراژی هم وجود نداشت. اما بازار‌ها به ندرت کاملاً یکسان هستند، همین موضوع به معامله‌گران آربیتراژ فرصت‌های زیادی می‌دهد تا از اختلاف قیمت‌ها سود ببرند.
در نهایت در حالی که این روش کارآمد است، آربیتراژ تنها یک ابزار در میان بسیاری از ابزار‌های سرمایه‌گذاری جایگزین است. اگر به دنبال شغلی در سرمایه‌گذاری‌های جایگزین هستید، مهم است که همه استراتژی‌های بالقوه‌ای را، از جمله فرصت‌های آربیتراژ احتمالی را به خوبی درک کنید. گذراندن یک دوره آنلاین، مانند سرمایه‌گذاری جایگزین، وسیله‌ای عالی برای به دست آوردن دانش مورد نیاز برای موفقیت است.

دیدگاه خود را نسبت به این مطلب برای ما ارسال کنید

ارسال دیدگاه

دیدگاه های کاربران

    دیدگاهی وجود ندارد