واژه ETF در بازارهای مالی به چه معناست؟

واژه ETF در بازارهای مالی به چه معناست؟

احتمالا کلمه ETF را بارها و بارها در اخبار و رسانه‌های مرتبط با بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال شنیده باشید. مخصوصا در هفته‌های اخیر که اخبار در مورد تایید ETF اتریوم زیاد بوده و همه جا صحبت از این بود که آیا ای‌تی‌اف اتریوم مورد تایید صندوق بورس و اوراق بهادار ایالات متحده خواهد بود یا خیر.

اما ETF چیست و چرا شرکت‌ها به دنبال تایید و راه‌اندزای صندوق‌های ETF برای اتریوم، سولانا، شیبا و ارزهای دیجیتال دیگر هستند؟ در ادامه مفهوم ETF را مورد بررسی قرار می‎‌دهیم.

منظور از ETF چیست؟

صندوق قابل معامله که غالبا با عنوان ETF شناخته می‌شود، یک نوع اوراق بهادار است که فهرستی از چند دارایی باارزش مانند طلا، سهام، نفت، ارزهای دیجیتال و… را شامل می‌شود.

ای تی اف از لغت انگلیسی Exchange Traded Fund گرفته شده است. هدف ETFها بازتاب عملکرد یک شاخص، کالا، ارز یا دارایی خاص است.

صندوق‌‌‌های ETF‌ معمولا شامل یک سبد از دارایی‌های متنوع هستند که این تنوع می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. یکی از دلایل محبوبت ETFها دقیقا همین تنوع و ریسک پایین  سرمایه‌گذاری در آن‌هاست.

اکثر ETF‌ها ترکیب سبد دارایی‌های خود را به صورت روزانه اعلام می‌کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذاران شفافیت را در هنگام سرمایه‌گذاری به‌شکل کامل درک می‌کنند.

هزینه‌های مدیریتی ETF‌ها به‌طور معمول کمتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است؛ زیرا ETF‌ها به‌شکل فعال مدیریت نمی‌شوند.

صندوق‌هایETF‌ منفعل معمولا به دنبال تقلید از عملکرد یک شاخص بازار خاص، مانند S&P 500 یا NASDAQ-100 هستند که ریسک پایین‌تر و شفافیت بالا‌تری دارد. برخی ETF‌ها نیز به طور فعال مدیریت می‌شوند و به طور مداوم در حال تنظیم ترکیب دارایی‌ها برای دستیابی به بازده بهتر هستند.

مطالبی که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید
شت کوین چیست ؟ + معرفی معروف ترین شت کوین ها?

چرا راه‌اندازی ETF ارزهای دیجیتال مهم است؟

بیت‌کوین، به‌عنوان نخستین و برجسته‌ترین ارز دیجیتال، دنیای مالی را به سوی مفهومی نوین از ارز و معاملات هدایت کرده است. با این حال، مالکیت و سرمایه‌گذاری در این دارایی دیجیتال غالبا با چالش‌هایی همراه بوده است. به همین دلیل صندوق‌های ETF بیت‌کوین توسط شرکت‌ها و کارشناسان مالی طراحی و ارائه شده‌اند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با خرید واحدی از این صندوق‌ها، به طور غیرمستقیم در بازار ارزهای دیجیتال مشارکت کنند.

از سوی دیگر، یکی از نگرانی‌های عمده درباره این ابزارهای مالی از دست رفتن حریم خصوصی سرمایه‌گذاران و همچنین تمرکز احتمالی پس از پذیرش گسترده آن‌ها است.

به بیان ساده، ETF بیت کوین نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که ارزش آن با بیت کوین متناظر است. این صندوق به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به مواجهه با پیچیدگی‌ها و الزامات مربوط به خرید بیت کوین، مانند یافتن کیف پول مناسب، انتخاب صرافی معتبر و نگهداری کلیدهای خصوصی، در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. به همین دلیل هم شاهد افزایش ورودی بیت کوین در ETFها در ماه‌های اخیر بوده‌ایم. اما چرا این موضوع اهمیت دارد؟

مهمترین مزیت‌های راه‌انداری صندوق ای تی اف برای بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد تنوع در پرتفولیوی سرمایه‌گذاران
  • دسترسی آسان‌تر به ارزهای دیجیتال
  • نظارت قانونی بر فعالیت ارزها و ایجاد اعتماد بیشتر برای سرمایه‌گذاران
  • امنیت بیشتر و عدم نیاز به حفاظت از کلیدها و پسووردها

از سوی دیگر هم این صندوق‌ها از نظر کارشاسان دنیای کریپتوکارنسی، مشکلاتی را در پی دارد که مهمترین آن‌ها از بین رفتن حریم خصوصی مالکان دارایی و تشابه بیشتر ارزهای دیجیتال به دارایی‌های سنتی از نظر عدم تمرکززدایی است.

دیدگاه خود را نسبت به این مطلب برای ما ارسال کنید

ارسال دیدگاه

دیدگاه های کاربران

    دیدگاهی وجود ندارد