مفهوم دامیننس چیست؟ + روش های تحلیل و نحوه محاسبه

مفهوم دامیننس چیست؟ + روش های تحلیل و نحوه محاسبه

در سال‌های اخیر، دنیای ارزهای دیجیتال با توسعه و تغییرات چشمگیری همراه بوده است. در این بازار، دامیننس تحت عنوان یک شاخص کلیدی به منظور ارزیابی اثر یک ارز دیجیتال بر کل بازار کریپتوکارنسی معرفی می‌شود. کاربرد دامیننس در ارز دیجیتال در مقایسه سهم بازار یک ارز دیجیتال با کل بازار است.

با استفاده از این شاخص می‌توانید قدرت و تاثیر یک رمز ارز خاص را متوجه شوید و از آن برای تحلیل روندهای بازار و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. از دامیننس های مهم بازار می‌توان به دامیننس بیت کوین، اتریوم، تتر و توتال اشاره داشت. دامیننس بالای بیت کوین نمایانگر ریسک‌گریزی بازار است، در حالی که کاهش میزان آن نشان‌دهنده افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به سایر رمز ارزها است.

در واقع با درک این شاخص در کنار سایر داده‌ها و اطلاعات بازار، می‌توانید چشم‌انداز دقیق‌تر و بهتری نسبت به وضعیت بازار پیدا کنید و استراتژی‌های کاربردی‌تری برای سرمایه‌گذاری‌های خود در نظر بگیرید. و اما دامیننس چیست؟ چگونه می‌توان از این شاخص برای تحلیل بازار و تنظیم استراتژی‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد؟ فرمول محاسبه دامیننس چیست؟

در ادامه توضیحاتی در پاسخ به این سوالات و نکات پیرامون دامیننس ارائه می‌دهیم.

مفهوم دامیننس چیست؟

مفهوم دامیننس چیست؟

معنی دامیننس از جمله سوالات پرتکرار کاربران به شمار می‌روند. در حقیقت مفهوم دامیننس به ارزش‌گذاری یا تسلط یک ارز دیجیتال نسبت به ارز کل بازار کریپتوکارنسی اشاره دارد. دقت داشته باشید که شاخص دامیننس توسط وب سایت رسمی CoinMarketCap ارائه می‌شود. به طور کلی، تریدرها به منظور تحلیل و بررسی تسلط ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر آلت کوین‌ها نسبت به کل دارایی‌های مارکت کریپتو کارنسی از این شاخص استفاده می‌کنند.

به زبان ساده تر؛ دامیننس در بازار ارز دیجیتال به منظور نمایش ماهیت اساسی ارز دیجیتال در بازار و بررسی ارزش آن‌ها در مقایسه با سایر رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که تریدرهای حرفه‌ای برای کسب اطمینان از تصمیمات خود از شاخص دامیننس، با نظارت بر احساسات کاربران استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال: ایجاد تغییر در قیمت بیت کوین اغلب نمایانگر تغییر در احساسات بازار کریپتوکارنسی است. روند نزولی این کوین به معنای سرمایه‌گذاری تریدرها و معامله‌گران بر روی سایر آلت کوین‌ها است. یعنی افراد به جای خرید بیت کوین، سرمایه‌گذاری بر روی سایر ارزهای دیجیتال را ترجیح داده‌اند.

دامیننس چه کاربردی دارد؟

دامیننس چه کاربردی دارد؟

جالب است بدانید که تا به اکنون بیش از 25 هزار ارز دیجیتال در بازار کریپتو کارنسی معرفی شده‌اند. ولی کدام یک از این رمز ارزها ارزشمند و معتبر است؟

بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای برای تشخیص میزان ارزش و اعتبار رمز ارزهای مختلف از شاخص دامیننس استفاده می‌کنند. میزان عرضه و تقاضا در واقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتور در قیمت‌گذاری ارزهای رمزنگاری شده است. اغلب تریدرها از دامیننس یا ارز بازار بیت کوین به منظور بررسی احساسات سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند.

BTC یک مارکت بسیار بزرگ بوده و تحت عنوان پادشاه این بازار معرفی می‌شود. البته پروژه‌های مختلف زیادی مانند اتریوم از طریق فرارداد هوشمند، برنامه‌های کاربردی و مزیت‌های رقابتی قصد به چالش کشیدن دامیننس این ارز دیجیتال را دارند. از مهم‌ترین کاربردهای دامیننس می‌توان به امکان پیش‌بینی روند بازار و قیمت ارزهای دیجیتال مختلف و شناسایی آلت سیزن اشاره داشت.

با شروع آلت سیزن، روند بازار کاملا تغییر کرده و موقعیت مناسبی به منظور کسب سود فراهم می شود. زمانی که دامیننس بیت کوین پس از یک روند صعودی کاهش زیادی پیدا کند، یعنی پول‌های درشت سرمایه‌گذاران از بیت کوین خارج شده و در حال خرید آلت کوین‌ها هستند.

شما می‌توانید به راحتی در اکس اونیکس به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید.

انواع دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال

انواع دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال

از مهم‌ترین دامیننس‌های بازار می‌توان به دامیننس بیت کوین، اتریوم، تتر، توتال و … اشاره داشت. در حقیقت این دامیننس‌ها شاخص‌های مهمی برای تحلیل میزان تسلط بازار به حساب می‌آیند. افزایش و کاهش هر یک از این شاخص‌ها به نوعی نمایانگر حرکت روند بازار است. زمانی که دامیننس هر یک از این ارزهای دیجیتال تحت تاثیر قرار می‌گیرد، حالات مختلفی رخ می‌دهد. در ادامه توضیحاتی در خصوص انواع دامیننس‌های بازار ارائه می‌دهیم.

دامیننس بیت کوین

در حالت کلی، دامیننس بیت کوین نمایانگر نسبت ارزش بازار این ارز به کل بازار کریپتوکارنسی است. با توسعه و گسترش بازار ارزهای دیجیتال، تعداد رمز ارزها روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین دلیل در طی زمان و به تدریج تسلط BTC کاهش می‌یابد. دقت داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال وابستگی زیادی با بیت کوین دارد.

مطالبی که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید
دامیننس بیت کوین چیست ؟ همه چیز درباره دامیننس بیت کوین

یعنی زمانی که بیت کوین در یک جهت حرکت می‌کند، سایر رمز ارزها به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در حال حاضر ارزش کل بازار کریپتوکارنسی بیش از 1 میلیارد دلار است و بیت کوین حدود 48.5 درصد سهم از این بازار به خود اختصاص داده است. برای مشاهده دامیننس می‌توانید از انوار ابزار بالای کوین مارکت کپ استفاده کنید.

در تریدینگ ویو «Tradingview» نیز می‌توانید با جستجوی عبارت “BTC.D”، تسلط بیت کوین را مشاهده کنید.

دامیننس اتریوم

رشد دامیننس اتریوم اغلب به دلیل افزایش استفاده از قرارداده هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای «DeFi» است. لذا با افزایش تسلط این شاخص، قیمت ارز دیجیتال اتریوم نیز بیشتر می‌شود. اتریوم تحت عنوان دومین ارز دیجیتال بازار، بخشی از تسلط بیت کوین را به خود اختصاص داده و حدود 19.4 درصد سهم از بازار را به خود اختصاص داده است.

دقت داشته باشید افزایش این عدد به معنای رشد استفاده از قرارداده هوشمند و DeFi است. از طرفی کاهش این شاخص نمایانگر احساسات منفی بازار است. یعنی کاربران دید مثبتی به ارز دیجیتال اتریوم و سایر آلت کوین‌ها ندارند. برای مشاهده دامیننس اتریوم می‌توانید عبارت “ERH.D” را در تریدینگ ویو جستجو کنید.

دامیننس تتر

دامیننس تتر از تقسیم ارزش بازار تتر بر کل بازار کریپتوکارنسی به دست می‌آید. کاهش این شاخص نمایانگر کم شدن تعداد توکن‌های تتر و افزایش آن نشان‌دهنده افزایش تعداد توکن‌های USDT در بازار است. آشنایی با مفهوم دامیننس تتر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا رشد آن نمایانگر فروش ارزهای دیجیتال توسط تریدرها و معامله‌گران و تبدیل آن به استیبل کوین تتر است.

مطالبی که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایید
نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر + آموزش تحلیل و استراتژی معامله با USDT.D

کاهش و ریزش دامیننس تتر نیز نشان‌دهنده تبدیل این ارز دیجیتال به سایر رمز ارزها است.

دامیننس توتال

با استفاده از شاخص‌های توتال می‌توانید عملکرد بازار ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهید. شما با استفاده از این شاخص می‌توانید وضعیت کلی بازار را زیر نظر بگیرید و تغییرات قیمتی و روند عمومی بازار را بررسی و سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی کنید. دامیننس تتر به نوعی امکان در نظر گرفتن و مقایسه عملکرد ارزهای مختلف و سرمایه گذاری را فراهم می‌کند.

بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای از شاخص‌های توتال به منظور تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی قیمت‌ها استفاده می‌کنند. شما می توانید با تحلیل تغییرات در شاخص های توتال، روند و الگوهای بازار را شناسایی و بر اساس آن ها تصمیمات معاملاتی خود را اخذ کنید. علاوه بر آن، با استفاده از این شاخص ها امکان مقابسه بازدهی سرمایه با بازار کلی فراهم می شود.

با این مقایسه میتوانید عملکرد بهتر یا بدتر سرمایه‌گذاری خود نسبت به عملکرد بازار متوجه شوید. در واقع، شاخص‌های توتال می‌تواند بر روی تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تر شما در بازار ارزهای دیجیتال، تاثیر بسزایی داشته باشد.

چگونه از شاخص های دامیننس در معاملات خود استفاده کنیم؟

چگونه از شاخص های دامیننس در معاملات خود استفاده کنیم؟

شاخص‌های دامیننس می‌توانند اطلاعات مختلفی از بازار به ما ارائه دهند. به عنوان مثال: شما با استفاده از این شاخص‌ها می‌توانید آینده رمز ارزهای مورد نظر را پیش‌بینی کنید. جالب است بدانید که با کمک دامیننس می‌توانید آلت سیزن را شناسایی کرده و تصمیمات موثرتری را برای معاملات خود اخذ کنید.

برای این کار باید در ابتدا دامیننس بیت کوین را زیر نظر بگیرید. در صورت کاهش دامیننس بیت کوین، سرمایه‌گذاران به سراغ سایر رمز ارزهای بازار می‌روند. در ادامه به فاکتورهایی برای شناسایی آلت سیزن با استفاده از دامیننس اشاره خواهیم داشت.

● تحلیل و بررسی نمودارها: با بررسی نمودارهای قیمتی ارزهای دیجیتال و میزان دامیننس بیت کوین می‌توانید به راحتی الگوهای مرتبط با آلت سیزن را شناسایی کنید. به عنوان مثال: در صورتی که نمودار قیمتی رمز ارزها نمایانگر رشد قوی و همزمان با آن شاهد کاهش میزان دامیننس بیت کوین باشیم، امکان وقوع آلت سیزن وجود دارد.

● کاهش میزان دامیننس بیت کوین: کاهش دامیننس بیت کوین به صورت محسوس از جمله مهم‌ترین نشانه‌های وقوع و شروع دوره آلت سیزن است. دقت داشته باشید که کاهش دامیننس بیت کوین به معنای جابه‌جایی سرمایه از بیت کوین به سایر ارزهای دیجیتال است.

● رشد چشمگیر سایر ارزهای دیجیتال: در صورتی که دامیننس بیت کوین کاهش یابد و به طور همزمان ارزش سایر ارزهای دیجیتال به طور چشمگیری افزایش یابد، امکان شروع آلت سیزن بیشتر می‌شود.

نکته: به خاطر داشته باشید که برای شناسایی آلت سیزن با استفاده از دامیننس باید علاوه‌بر بررسی دامیننس بیت کوین، رفتار سایر رمز ارزها را زیر نظر بگیرید.

روشهای تحلیل انواع دامیننس

آلت کوین‌ها نسبت به حرکات قیمت بیت کوین و دامیننس آن واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل دامیننس اغلب به عنوان ابزاری برای سنجش احساسات حاکم بر بازار کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که تسلط بیت کوین کاهش می‌یابد و قیمت آن کاهش می یابد یا تسلط بیت کوین افزایش می‌یابد در حالی که قیمت آن ثابت است، قیمت آلت کوین‌ها تقریبا ثابت باقی می‌ماند.

افزایش دامیننس بیت کوین به معنای کاهش ارزش آلت کوین‌ها و افت قیمت آن‌ها است. این سناریو معمولا بعد از عبور بیت کوین از مرحله تثبیت و ورود به مراحل اولیه فاز صعودی رخ می‌دهد. بر اساس سوابق و تاریخچه قیمتی بیت کوین، این ارز دیجیتال ابتدا یک رالی صعودی را آغاز می‌کند و آلت کوین‌ها بعد از آن حرکت می‌کنند.

زمانی که قیمت بیت کوین تحت تاثیر قرار گرفته و آلت کوین‌ها کاهش می‌یابند، دامیننس بیت کوین به شدت افزایش می‌یابد. در این شرایط یک سرمایه‌گذار و معاله گر نباید بیت کوین یا آلت کوین نگه دارد. البته تحلیل بازار از انجام آن ساده‌تر است. با این حال، تریدرها می‌توانند با تحلیل دامیننس بیت کوین، قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند.

دقت داشته باشید که این وضعیت اغلب بعد از رشد چشمگیر بیت کوین اتفاق می‌افتد. کاهش تسلط بیت کوین در حالی که قیمت لحظه‌ای آن در حال افزایش یا حداقل ثابت مانده است، می‌تواند نشانه یک روند صعودی مناسب باشد. در این شرایط شانس زیادی برای آغاز آلت سیزن نیز وجود دارد.

نکته: توجه داشته باشید که در اغلب مواقع، زمانی که حداقل 75 درصد از 50 آلت کوین برتر در 90 روز گذشته عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین دارند؛ آلت سیزن است.

نحوه محاسبه دامیننس

همانطور که اشاره شد، دامیننس یک ارز دیجیتال، نمایانگر سهم آن از کل بازار کریپتوکارنسی است. شما می‌توانید با استفاده از یک فرمول ساده، دامیننس یک ارز دیجیتال را محاسبه کنید. به این صورت که ابتدا ارز بازار ارز دیجیتال مورد نظر را بر کل ارزش بازار کریپتوکارنسی تقسیم کرده و سپس حاصل آن را در 100 ضرل می‌کنیم. با این کار می‌توانیم درصد سهم ارز دیجیتال مورد نظر را از کل بازار به دست آوریم.

فرمول محاسبه دامیننس:
دامیننس = (ارزش بازار ارز دیجیتال ÷ کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال) × 100

توصیه می‌کنیم برای به دست آوردن داده‌های لازم از منابع معتبر و محبوبی همچون CoinMarketCap یا CoinGecko استفاده کنید. این وب سایت‌های به صورت مرتب اطلاعات مختلف و مهمی مثل: ارزش بازار و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند. به همین دلیل از آن‌ها می‌توانید به عنوان منبعی معتبر و موثق برای محاسبه دامیننس استفاده کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که دامیننس می‌تواند با تغییرات بازار و ورود یا خروج سرمایه از ارزهای دیجیتال مختلف خیلی سریع تغییر کند. به همین دلیل برای داشتن دید وسیعی از بازار و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری مبتی بر اطلاعات دقیق و معتبر، باید این داده‌ها را به صورت مداوم و منظم دنبال کنید.

نکات مهم در استفاده از شاخص دامیننس

در زمینه استفاده از انواع دامیننس نکات مختلفی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید. در ادامه به صورت خلاصه به این نکات اشاره خواهیم داشت.

در حالت کلی روش‌های مختلفی برای تحلیل و بررسی دامیننس وجود دارد. به عنوان مثال: تریدرها با استفاده از داده‌های خاصی می‌توانند نسبت به آینده دامیننس کوین‌ها اطلاعات کسب کنند. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های کاربردی برای بررسی دامیننس‌ها به شمار می‌رود. چارت های دامیننس به صورت مشتق و محاسباتی هستند. به همین دلیل امکان خطا در آن‌ها وجود دارد.

داشتن چشم اندازی از جابه جایی نقدینگی با استفاده از دامیننس در بخش های مختلف بازار

معامله‌گران با استفاده از این شاخص می‌توانند به راحتی در مسیر و روند قوی بازار حرکت کنند. به عنوان مثال: در صورت کاهش دامیننس استیبل کوین‌ها می‌توانیم نتیجه بگیریم که سرمایه به بازار تزریق خواهد شد و بازار از حالت رکود خارج می‌شود. به این ترتیب افزایش دامیننس تتر یا استیبل کوین ها به معنای خروج تریدرها از معاملات خود است.

کاهش استیبل کوین‌های مهمی مثل تتر اغلب به معنای خارج کردن سرمایه تریدرها از بازار است. یعنی این افراد معاملات خود را در سود یا ضرر تسویه می‌کنند. به همین دلیل بخش‌های زیادی از بازار دچار رکود می‌شوند.

نکته: دامیننس به نوعی به معنای جابه‌جایی نقدینگی در قسمت‌های مختلف بازار است که می‌تواند سبب تضعیف یا صعود یک بخش شود.

دامیننس ها پارامترهایی محاسبه شده هستند.

شاخص دامیننس‌ها را منابعی مانند کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو محاسبه و منتشر می‌کنند و مراجع صادرکننده خاصی برای آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل امکان خطا در آن‌ها وجود دارد. در نتیجه توصیه می‌کنیم در کنار شاخص‌های دامیننس از سایر پارامترها نیز برای تصمیم‌گیری خود استفاده کنید.

جمع بندی

این روزها شاهد توسعه و گسترش بازار کریپتو و ورود رمز ارزهای جدید با ویژگی‌ها و کاربردهای محنصر به فرد و نوآورانه هستیم. به همین دلیل در طی زمان دامیننس ارزهای دیجیتال مختلف با تغییرات قابل توجهی روبه‌رو خواهند شد. توجه داشته باشید که این تنوع گاهی سبب تغییرات در جهت گیری بازار می‌شود.

البته بیت کوین و اتریوم همچنان نقش مهم و پررنگی در بازار کریپتوکارنسی ایفا می‌کنند. ولی با رشد سایر رمز ارزها، امکان تغییر نقش دامیننس آن‌ها نیز وجود خواهد داست. به عنوان مثال: افزایش دامیننس ارزهای دیجیتال مبتنی بر NFT یا DeFi می‌تواند تاثیر بسزایی بر بازار داشته باشد.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را بر اساس تغییرات در دامیننس و نوسانات بازار پیاده‌سازی می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها همیشه برای تغییرات احتمالی در دامیننس و تاثیرات آن بر بازار آماده هستند. لذا تریدرها برای کسب موفقیت در بازار کریپتو کارنسی باید به صورت مداوم تحلیل‌های دقیق و قوی از دامیننس و سایر شاخص‌های بازار داشته باشند.

بدون شک تریدرها برای این کار باید مدام اطلاعات خود را به روز کرده و متوجه تغییرات روندهای بازار باشند. در نهایت باید بگوییم که دامیننس یک شاخص کلیدی و یک ابزار بسیار مهم برای سنجش شرایط بازار است. ولی بر اساس تغییرات سریع و پیچیدگی‌های موجود در این زمینه، برای استفاده موثر از آن باید از انعطاف‌پذیری و مهارت تحلیلی دقیقی برخوردار باشید.

سوالات متداول

 چارت دامیننس ارزهای دیجیتال را ازکجا مشاهده کنیم؟

بهترین و معتبر ترین منبع برای مشاهده چارت دامیننس ارزهای دیجیتال، وب سایت تریدینگ ویو «Tradingview.com» است. شما می‌توانید با جستجوی دامیننس‌های مختلف در این وب سایت، وضعیت بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

 آیا شاخص دامیننس فقط در بازار ارزهای دیجتال وجود دارد؟

به طور کلی، دامیننس یک شاخص مهم برای تحلیل بازار و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری است. علاوه‌بر آن، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از این شاخص می‌توانند به عنوان یک ابزار مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

 مهمترین شاخص دامیننس ارزهای دیجیتال کدام است؟

از مهمترین شاخص‌های دامیننس ارزهای دیجیتال می‌توان به دامیننس بیت کوین، اتریوم، تتر و توتال اشاره داشت. هر یک از این شاخص‌ها نشان‌دهنده میزان سهم یک ارز دیجیتال از کل بازار کریپتوکارنسی است. با بررسی و تحلیل دامیننس‌های مختلف می‌توانید قیمت ارزهای دیجیتال مختلف و روند بازار را پیش‌بینی کنید.

دیدگاه خود را نسبت به این مطلب برای ما ارسال کنید

ارسال دیدگاه

دیدگاه های کاربران

    دیدگاهی وجود ندارد